lørdag den 13. december 2008

Perth

"Indian Pacific" stopper ved Perth East stationen, så jeg skulle videre med et lokaltog til Perth centrale togstation. Derfra var der kun 300 m. til mit hostel "Britannia på William" - som ikke helt overraskende ligger på William Street.

Perth er hovedstaden i staten Western Australia og har ca. 1,4 mill. indbyggere. Til gengæld hævdes det at være den mest isolerede storby i verden, og det er der jo nok noget om. Centrum af byen er rimelig kompakt, og man kan sagtens bevæge sig rundt i byen til fods. Man kan også tage en af de tre gratis 'CAT' busser (Central Area Transit) der findes i byen, og som kører til de fleste af byens seværdigheder med bare 10-15 minutters mellemrum. Alle øvrige busser og lokaltog i det centrale Perth er desuden gratis indenfor en vis zone. Det er da service, og noget vi kunne lære af i København !

Tirsdag formiddag brugte jeg på mit hostels internetcafé, som har noget af det hurtigste internet jeg har oplevet. Desværre er det som det meste net 'down under' af betalingstypen - og det er faktisk svært at opdrive gratis WiFi. De få steder hvor det er, er det til gengæld så langsomt at det er ligemeget. Men 10 kr. i timen for super hurtigt internet er vel også ok ?! Jeg var en tur rundt i området - som jeg næsten altid gør når jeg kommer til en nyt sted - for lige at få en føling. Atmosfæren er hyggelig, temperaturen er behagelig... og juletræer og palmer står side om side på gaden.

Onsdag var store sightseeing-dag! Vejret var ikke det allerbedste, så jeg besluttede at se et par museer. Western Australian Museum har mange fine udstillinger om statens historie og udvikling, og en sjov særudstilling om eksperimental kunst. Jeg morede mig specielt meget over udstillingen "Game Over" af Guillaume Reymond, som bla. har lavet nogle skægge menneskelige udgaver af videospillene 'Tetris' og 'Space Invaders' :-)

Du kan se et klip på Youtube her (du kan evt. selv søge efter andre klip!) http://www.youtube.com/watch?v=VczbbiRmDik

På kunstmuseet er der en meget fin udstilling af aboriginal kunst, og den udendørs udstilling 'Earth from above' af fotografen Yann Arthus-Bertrand gjorde et stort indtryk på mig. Han har taget billeder fra luften i mange forskellige lande, og der er nogle afsindig flotte billeder fra f.eks. Bora Bora, Great Barrier Reef og den Blå Lagune på Island. Der er også et billede af havvindmølleparken Middelgrunden, samt en rosende omtale af Danmarks brug af vedvarende energi. God udstilling - og en masse flotte billeder !

Jeg fik stukket hovedet indenfor i Perths koncertsal, og gik en tur i parken omkring Government House. Jeg så Swan Bell Tower og klemte mig igennem London Court, som er en lille gyde med masser af små hyggelige butikker. Der er julepyntet, men uden sne (og slud) mangler der ligesom noget...

Torsdag tog jeg toget til Fremantle, som ligger ca. 20 km. fra Perth. Det er en hyggelig lille by, med flotte gamle bygninger. Selvom jeg jo ikke er den store strandløve, så synes jeg nu alligevel jeg trængte til en dukkert i det indiske ocean. Vandet var nok kun 16-18 grader, men så kan man jo varme sig lidt ved de søde piger i badetøj. Det er altså en ting jeg må tilstå : Der er godt nok mange pæne piger 'down under' - og intet ondt om de asiatiske piger, men det er nu skønt nok at være i et land hvor blondiner, brunetter og selv rødhårede... er i klart overtal ! :-)

Fredag gik turen først ned til havnen. Igennem byen løber Swan River som ender i det indiske ocean ved Fremantle. Jeg besøgte Swan Bell Tower og gik en tur langs havnen - der er fuld af turbåde. Jeg ville egentlig gerne have været en tur til Rottnest Island (om ikke andet så bare for navnet!) men de havde kun færdige pakketure med bus rundt på øen, og det gad jeg ikke lige. I stedet tog jeg til Scarborough, som ligger vest for Perth. Stranden er et populært sted for Perths' indbyggere - og der er plads til både svømmere og surfere. Det var tydeligt at se, at det nu var blevet weekend, for der var væsentlig flere på stranden - end dagen før...

På vejen tilbage til Perth, stopede jeg ved et kæmpe indkøbscenter hvor der også var flere biografer. Jeg så den nye Baz Luhrmann film "Australia" med Nicole Kidman og Hugh Jackman. Store dele er optaget i Darwin og Australiens 'Top End' og det var selvfølgelig interessant at se. Hans film er næsten altid spændende på sin egen måde (som f.eks. Moulin Rouge) og "Australia" er ingen undtagelse. Den bliver markedsført stort hernede, og er også midtpunktet i en ny turistkampagne : "You've seen the movie, now see the country!". Dertil kan jeg kun sige, at hvis du ikke lige har mulighed for at rejse til Australien, så bør du i det mindste se filmen !!! Jeg kneb ihvertfald en tåre eller to undervejs - så er du advaret ! :-)

Jeg spiste aftensmad sammen med Rob, en hollænder jeg mødte et par dage tidligere på mit hostel. Han er også på en længere rejse, og vi har faktisk været i mange af de samme lande - og set nogenlunde de samme ting. I morges tjekkede jeg ud og tog til Kings Park. Her har jeg så slappet af det meste af dagen, læsende i en særdeles god bog. Fra parken har man også et flot udsyn over Perth og Swan River. Jeg spiste på "Hungry Jack's" som Burger King hedder i Australien, da navnet 'Burger King' allerede var registreret for mange år siden. Sjovt nok, er Burger King normalt væsentlig dyrere end f.eks. McDonalds, men her i landet er det lige omvendt...

Bonus : Smart australsk Coca Cola automat på mit hostel :-)
http://www.youtube.com/watch?v=tN-w80s34e8

Det næste døgns tid kommer primært til at foregå ombord på fly... og ikke mindst i lufthavne. I nat flyver jeg til Melbourne, og har så 8 timer dér, før jeg flyver videre til Sydney. Derfra videre til Auckland på New Zealand. Hvis det er muligt vil jeg dog prøve at ændre mit fly, så jeg i stedet får det meste af dagen i Sydney. Men nu må vi se...

Det er så dermed slut på 'Australien - 1. etape'. Fortsættelse om 3½ uge. Nu gælder det så New Zealand - og jeg glæder mig !!! :-)