torsdag den 25. december 2008

Kerikeri>Paihia

Ca. 5 km. udenfor Paihia ligger "Bay of Islands Holiday Park" (14 NZ$) - og her checkede jeg ind, før jeg fortsatte ned i byen. Det er den største campingplads jeg har prøvet at bo på (indrømmet, det siger ikke så meget!) men her mangler ingenting. Jeg måtte selvfølgelig lige prøve poolen der var dejlig afkølende... :-)

Vejrudsigten for d. 23. december så ikke god ud, så jeg bookede en tur med 'Mack Attack' samme eftermiddag. Det er en hurtig 1200 HK speedbåd som sejler rundt i bugten med 60 km. i timen. Man sidder ude på det åbne fordæk - iført redningsvest og regntøj, for det sprøjter rimeligt meget når man er oppe i fart. Vi endte ude ved fyret på Cape Brett - og sejlede så igennem 'Hole in the Rock'! Som navnet antyder, er det bare en klippe med et hul i - som man kan sejle igennem, hvis vandstanden ikke er for høj. Bagefter sejlede vi rundt om klippen og ind i en lille hule kaldet 'Katedralen'. Sjov tur med den hurtigste båd i 'Bay of Islands' (det påstår de ihvertfald selv)... og nej Majbrit, du ville ikke have nydt turen! Det er selvfølgelig en relativt halvdyr tur (ca. 260 kr.) men alting koster jo...

Du kan se lidt video fra turen gennem 'Hole in the Rock' her : http://www.youtube.com/watch?v=12JBq9DRiFs

Efter turen gik jeg lidt rundt i Paihia, som ikke er større end man kan gøre det på et kvarters tid. Det er en hyggelig lille by med en del restauranter, souvenir butikker og tur-arrangører. Jeg har altid godt kunne tænke mig at prøve og svømme med vilde delfiner, og her i 'Bay of Islands' er det en mulighed. Jeg bookede en tur gennem Dolphin Discoveries, som er det 'originale' firma i bugten, men da vejrudsigten som sagt lovede regn hele d. 23. så blev det i stedet til onsdag d. 24. december. Hvilken bedre måde at tilbringe juleaftensdag på - når man nu er ca. 18.000 km. fra Danmark?!

Det regnede (ganske som lovet) hele lillejuleaftensdag. Jeg kørte den korte tur ind til Paihia, men byen bliver altså ikke mere charmerende i regnvejr! Tilbage på campingpladsen havde jeg fået naboer. Tre brødre fra Holland med deres respektive koner og to børn. Her kører jeg rundt i min egen lille stationcar, og så har hver familie her deres eget KÆMPE mobilhome til 2-3 personer - foruden et stort telt. Nå ja, det er jo selvfølgelig bekvemt nok, det virker bare på mig som om de godt kunne have klaret sig med en model eller to mindre. Ak ja, misundelse er en grim ting... :-)

Juleaftensdag vågnede jeg allerede ved 6-tiden, og blev hentet i minibus en times tid senere. Båden var lækker og praktisk indrettet, med masser af plads både foran og bagpå - samt helt oplukkelige 'fotovenlige' vinduer. Vi satte kurs ud i bugten, og "jagten" på delfinerne gik ind. Vi fik kontakt med 2 forskellige grupper, men da de begge havde uger med, så må man ikke svømme sammen med dem. Vi kunne dog se dem lege i vandet, og de svømmer gerne helt ind foran båden og spinger op af vandet og laver små kunster. Søde dyr, men ærgeligt vi ikke kunne svømme med dem - det ville have været stort! Selvskabet har dog den politik, at hvis det ikke lykkes at komme i vandet med delfinerne, så får man en gratis tur en anden dag. Så jeg prøver igen juledag...

Du kan se lidt video fra delfin turen her : http://www.youtube.com/watch?v=ezBdHcnYteE

Tilbage fra sejlturen kørte jeg til Opua - 5 km. fra Paihia. Herfra kan man tage en lille bilfærge til Okiato, som ligger 8 km. fra Russell. Det er en nem måde at spare over en time på, for køreturen fra Paihia til Russell tager ca. 1½ time, mens færgen kun tager 5 min. Det er måske så i overkanten at turen koster 30 kr. hver vej, men omvendt sparer man jo både tid og benzin. Russell er en hyggelig lille by, og jeg kørte op til udsigtspunktet 'Flagstaff Hill' hvor der står en meget berømt flagstang. Den blev ødelagt flere gange af Maori høvdinger under kampene med englænderne ifbm. den store traktat ved Waitangi. Oppe fra bakketoppen har man en fin udsigt over Russell og det meste af 'Bay of Islands'.

Tilbage i Paihia, kørte jeg over den ensporede bro (som der bemærket er rigtig mange af på New Zealand!) til netop Waitangi. Her så jeg området, som meget passende kaldes 'Nationens Fødested'. Der var her en stor gruppe Maori høvdinge i 1840 underskrev en aftale der sikrede dem fred og beskyttelse, mod til gengæld at blive en britisk koloni. Russell var den første hovedstad i Aotearoa - som New Zealand hedder på Maori. Her ved Waitangi kan man se en kopi af traktaten, og det 'Treaty House' hvor traktaten blev forfattet, er idag indrettet som et lille museum. På plænen foran huset markerer en høj flagstang hvor selve underskrivelsen fandt sted. Der er også et 'Meeting House' der blev bygget i 1940 for at fejre nationens 100 års fødselsdag. Det er flot udsmykket med udskæringer fra forskellige Maori stammer - og der er også udstillet en flot krigs kano.

Jeg købte noget thai takeaway (klassisk julemad!) og kørte op på en bakke og sad og nød udsigten imens jeg spiste. Tilbage på campingpladsen var jeg lige med et par gange rundt om hollændernes juletræ - og de synger altså også 'Glade Jul'. Takket være MaryAnn forstår jeg jo en lille smule hollandsk, men jeg holdt mig dog fra at synge med. Jeg skypede med Clara & Emma, og åbnede min julegave fra dem, som Birgitte havde haft med ud til mig på Bali. Jeg havde også fået 4 adventspakker, som indeholdt hhv. en nissehue, julehjerter, julesanghæfter samt 'fold-selv' julestjerner - som jeg faktisk er en super ørn til! Spørg blot min søster, hun har vist stadig nogle meget små nogen jeg har lavet af gavebånd skåret i 1/3 bredde! Julegaven var iøvrigt "Sex & The City" - dejligt med en ny bog! Jeg tog til Paihia og var til midnats julegudstjeneste med oplæsning af juleevangeliet.

Da jeg vågnede om morgenen juledag, skypede jeg atter med familien som nu var til juleaften hos Jette & Ulf. Jeg var således med på en 'kigger' mens der blev sunget og danset rundt om juletræet. Jeg fik dermed ønsket alle en glædelig jul, og så var det "næsten" som at være der selv - minus den berømte flæskesteg, selvfølgelig ! :-)

Jeg fik vasket stort set alt mit tøj, og om eftermiddagen var jeg på endnu en tur med Dolphin Discoveries. Denne gang fandt vi en enkelt mindre flok, men da de havde to unger iblandt sig, ja så... Øv, øv - men selvfølgelig helt fint de holder så strengt på reglerne. Vi er der jo på dyrernes vilkår! Jeg har en sidste chance i morgen tidlig - 2. juledag - før jeg må videre. Kursen sættes sydpå - mod Kawakawa og Whangarei...