tirsdag den 4. november 2008

Jakarta

Efter 7 timers ventetid i lufthavnen i Johor Bahru - heraf var dog "kun" de 3 timer forsinkelse - fløj vi endelig til Jakarta. Jeg ankom kl. 02.30 - og fik en taxa til det område der er mest kendt for sine hostels, billige hoteller og backpacker barer - Jalan Jaksa. Der er dog alligevel ikke så meget åbent sådan en fredag nat kl. 03, men det lykkedes mig at få et værelse på det pæne, men noget dyre, Luxe Hotel. Men på det tidspunkt af natten vil jeg bare gerne have en seng... om den så koster 250 kr.! Dagen efter gik jeg på jagt i området, og fik til sidst et værelse på Margot Hotel til et stykke under det halve. Resten af dagen sov jeg, men gik dog en tur rundt i området sidst på eftermiddagen. Jalan Jaksa bliver markedsført som Jakartas svar på Khao San Road i Bangkok, men den sammenligning holder max. 20%

Anne & Carsten havde advaret mig mod Jakarta, og fortalt at det var en dødssyg by for 14 år siden. Jeg kan så tilføje at det stadig er tilfældet !!! I betragtning af at det er landets hovedstad og største by, så lister Lonely Planet forbløffende få attraktioner i byen. Selv byens egen turistside på nettet, kan åbenbart kun komme på 3 ting af betydning i byen... så dem måtte jeg da ihvertfald se ! ;-)

Jeg tog til National Museum, som rummer en pæn samling indonesisk og øvrig asiatisk kunst og kultur. Der er både en støvet og kedelig "gammel" fløj, og en ny og faktisk ret spændende "ny" fløj. Det er utroligt hvad man kan gøre med det rette lys og montrér. Mest spændende var "Treasure Room" som indeholder en del guldting og f.eks. smykker. Bagefter gik jeg til National Monument, som ligger midt på Merdeka Square. Det er en kolos af en stensøjle - 132 m. høj, og man kan tage turen op i den og nyde udsigten. Der var dog en lang kø på 2-3 timer, og så lang tid gad jeg ikke at vente. I stedet gik jeg en lang tur i bymidten, som endte med at bringe mig tilbage til Jalan Jaksa.

Mandag tog jeg til bydelen Kota, som tidligere var centrum i byen... dengang hollænderne bestemte på Java. Turistmæssigt er der ikke meget at komme efter : Meget lidt at se - intet at tage billeder af. Det er godt nok den første by, jeg har haft den følelse i. Om eftermiddagen begyndte det at regne, så jeg besøgte et par stormagasiner før jeg omkring 'aftensmadstid' kom tilbage til mit hotel.

I morges fløj jeg så med AirAsia til Denpasar på Bali. Hmmm - Bali... hvordan mon det er - sammenlignet med i 1995 ?