torsdag den 23. oktober 2008

Kuching

Efter den store orangutang oplevelse, satte vi lørdag aften kursen mod lufthavnen i KK, og fløj med Malaysia Airlines til Kuching. En taxa satte os af midt i byen, og vi fik et par værelser på Singgahsana Lodge - som er et super hyggeligt hostel! Det er dog ikke et super billigt sted, da et værelse koster 130 kr. i døgnet - med bad og toilet på gangen.

Søndag morgen gik vi en lille tur i området, for at se om vi kunne finde noget andet og billigere, men fandt ikke noget der var specielt indbydende. Så vi blev boende på Singgahsana. Jeg må indrømme at jeg faldt pladask for stedet, som på min hostel-skala ligger helt i top. Jeg har efterhånden boet på +50 hostels, og her er mindst ligeså hyggeligt som mine hidtige favoritter - Mix Hostel i Chengdu (Kina) og J-Hoppers i Hiroshima (Japan). Stedet er hyggeligt, men dog uden at det bliver for "pusse-nusse" ! :-)

Efter min mening tilbyder de lige præcis de ting et godt hostel skal :
* Pæne, rene værelser (omend noget zen/minimalistisk indrettet).
* Flotte og rene toilet- og badeværelser.
* Billig tøjvask samt udlån af både sengetøj og håndklæde.
* Gratis trådløst internet og turistinfo om området.
* Gratis morgenmad (toast, kaffe, juice og frugt).
* MEGET hyggelige fællesområder med tv, pool, dart, bordfodbold m.m.
* Flere hyggekroge med sofaer, senge, stole, hængekøjer m.m.
* Bogreol med lånebøger ! ;-)

Søndag middag tog vi lokalbussen ud til DBKU-bygningen lidt uden for byen. Her ligger nemlig det noget kitchede katte-museum. Camilla er jo en stor katteelsker, og jeg havde på forhånd "mobbet" hende med bla. dette museum. På museet så vi en rimelig stor samling, som omfattede alt fra kattefigurer, plakater og billeder til berømte katte og katte i reklamer. Alt i alt en sjov og anderledes oplevelse. På vejen tilbage besøgte vi søndags markedet, som dog ikke udpræget var nogen stor oplevelse. Kuching betyder kat på malaysisk, og rundt om i byen findes flere katte statuer - og så selvfølgelig "The Great Cat of Kuching"!!! Den er placeret ved siden af City Gate, som tidligere var centrum i byen. Jeg fik endda lov at tage et billede af Camilla (og katten) - noget hun ellers ikke er vild med.

Mandag morgen tog vi en minibus ud til Semenggoh Wildlife Rehabilitation Center, som er et noget mindre center end Sepilok i Sabah, men ellers samme koncept. Vi så et par orangutanger ved hovedkvarteret, men der dukkede ikke én eneste op ved fodringsplatformen! Det var selvfølgelig skuffende for os, men heldigvis har vi jo set orangutanger ved to andre centre på Borneo. Det er jo vilde dyr man har med at gøre, og der er aldrig nogen garanti for noget, men synd for dem som kun når det ene center ! Mærkværdigvis havde de også nogle store krokodiller i nogle meget små bure - øv! Senere samme dag, tog vi en lille båd over Sarawak floden og besøgte det lille Fort Margharita. Aftensmaden blev købt lokalt fra et par madboder, og senere spillede vi pool på vores hostels hyggelige loft...

Tirsdag tog vi ud til Kubah National Park. Ifølge de lokale var det ikke det mest spændende sted, da der ikke er noget nævneværdige dyr dér - og det er jo selvfølgelig hvad de fleste turister kommer til Borneo efter. Vi har jo dog allerede set en masse dyr, og i stedet lokkede en junglesti hen til et vandfald mere. Fra parkens hovedkvarter tog det ½ times tid op til hvor stien starter, og dette stykke (som var rimelig stejlt, men dog asfalteret) tog næsten livet af mig. Det gik noget bedre inde i skoven, hvor det tog os en times tid at nå til vandfaldet. Lige da vi kom dertil, gled jeg på en sten, og fik "taget fra" med venstre knæ og højre hånd. Ikke så fedt - da det gjorde rimelig ondt! Men vandfaldet var flot, og helt på eget initiativ poserede Camilla endda for kameraet. Måske havde hun på det tidspunkt en lille smule ondt af mig, hvem ved? :-)

Du kan se et kort video-klip med et stort 1000-ben her : http://www.youtube.com/watch?v=-f_H8RCCDbU

På 1½ time kom vi tilbage til parkens hovedkvarter - nu var det så også begyndt at regne - og ½ times taxatur senere, var vi tilbage i Kuching. Jeg var rimelig forslået, og havde bare brug for at ligge og slappe af. Camilla gik ud og fik noget mad imens jeg sov, og senere tog jeg på McD og fik aftensmad. Det synes jeg på en måde jeg havde "fortjent" !

Onsdag besøgte vi Kunching moské, som dog ikke var specielt imponerende. Der var nogle mærkelige gravsteder med underlige gravsten udenfor moskéen. Vi tullede lidt rundt i byen, men tog snart tilbage til vores hostel, for så meget er der heller ikke at se i Kuching! Eftermiddagen blev brugt på læsning og afslapning. Aftensmaden blev spist på en restaurant ved havnefronten. Torsdag var det meningen at vi skulle have været på stranden ved Bako nationalparken, men da vi vågnede op til regnvejr, så blev den plan droppet. I stedet spiste vi frokost på Pizza Hut og slappede af.

I morgen tidlig flyver jeg med AirAsia indenrigs til Johor Bahru - som er den malaysiske grænseby nord for Singapore, imens Camilla flyver med Malaysia Airlines til Changi lufthavnen i Singapore. Senere fredag flyver hun så til Amsterdam og derfra til København med KLM. Det bliver en MEGET lang dag for hende, for der er et stykke over 30 timer fra hun forlader Kuching til hun lander i Kastrup. Det har været super hyggeligt at rejse rundt sammen med Camilla, selvom vores oplevelser på Borneo ikke helt har svaret til vores forventninger. Det kan du læse mere om det i næste fællesbrev.

For mit vedkommende gælder det nu nogle dage på Tioman, som efter sigende er en rigtig dejlig ø... øst for det malaysiske "hovedland".