søndag den 6. juli 2008

Puerto Princesa

Vi fløj til Puerto Princesa på Palawan med Cebu Pacific Air, og med deres sædvanlige konkurrencer ombord. Det er altså det første rutefly selskab jeg har fløjet med, hvor personalet holder en lille karaoke konkurrence ombord... eller hvor man kan vinde en præmie, hvis man er den første der f.eks. viser sit bælte eller en sandal eller ??? op i luften :-)

Det sjove fortsatte i Puerto Princesa lufthavn, hvor ankomsthallen er et delvist udendørs skur med et af verdens mindste bagagebånd. Bagagen blev lagt på - af 1 ansat - og så kunne man ellers bare vente på, at han nåede til ens bagage.
Du kan se et lille klip fra lufthavnen her : http://www.youtube.com/watch?v=nzIXtqWey8M

Lufthavnen i Puerto Princesa (på øen Palawan) ligger bogstaveligt midt i byen - kun 1 km. fra centrum. Der er ingen afkørsler for enden af landingsbanen, så flyet lavede en u-vending og kørte tilbage til "terminalen". Selv den lille Rønne lufthavn på Bornholm virker enorm i forhold til denne. Vi gik ind til centrum og plantede os på Jollibee (lokal McDonalds) imens vi planlagde hvad vi skulle gøre. Vi besluttede os for at prøve Hotel Fleuris, som er "deluxe" hotellet i byen. Vi kunne få 20% rabat på værelserne så vi besluttede os for at bo dér. Et pænt sted med både pool og pianobar.

De første par dage dimsede vi lidt rundt i byen, så byens katedral... og shoppede lidt. Ikke den mest sindsoprivende by, men utrolig pæn og ren. Det er den første by i Asien jeg har været i, hvor skraldespandene står placeret med bare 20 meters mellemrum. Mine sandaler synger på sidste vers, men det er ikke nemt at finde et par herude i størrelse 46. I stedet fik jeg repareret dem, så forhåbentlig kan de holde en måneds tid mere?! Vi har ikke spist meget filippinsk mad på Mindoro, og her fortsætter vi lidt på samme måde. Vi har spist nogle gange på Chowking, som er en filippinsk kæde - men ellers har den mest stået på vestlig mad... og Toblerone! Om aftenen har vi snakket og set fjernsyn - fuldstændig ligesom hjemme. Vi kender jo hinanden ret godt (mildt sagt!), så der går hurtigt "Hr. & Fru Sofapude" i den. Du kan se mig tage en lille lur på deres værelse her : http://www.youtube.com/watch?v=WdbBuNhMjpI (... og JA!!! jeg ved godt at jeg snorker højt !!! :-)

En ting jeg havde glædet mig meget til, var et besøg til den underjordiske flod. Det er en flod som løber igennem huler under bjergene ved Sabang.Vi tog en pakketur derop i en aircon van - ca. 2 timers kørsel fra Puerto Princesa. Derefter sejler man med en banka et kvarters tid, hvorefter man skifter til en lille robåd. Det er verdens længste navigérbare underjordiske flod - som strækker sig utrolige 8,3 km.

Inde i hulen er der (selvfølgelig) fuldstændigt mørkt, så den forreste person i hver båd er udstyret med en lygte, så man kan se noget derinde. Der er masser af drypsten som strækker sig ned mod vandet eller op mod loftet, og flere steder er de vokset helt sammen. Der er en del formationer som ligner noget genkendeligt (som f.eks. en kylling eller en kvindekrop), men en del af dem skal man altså nok også ønske at se. Sejlturen i hulen tager 45 min. og du kan se et klip derfra her : http://www.youtube.com/watch?v=6P2YXlOMLGU

Vi fløj fra Puerto Princesa til Manila søndag morgen. Birgitte & Robert fløj videre til Hong Kong, hvorfra de skal flyve hjem til Danmark i morgen. Jeg har 3 dage her i Manila før jeg skal videre til Taiwan. Det har været SUPER fedt at have dem på "besøg", selvom vi ikke har lavet så meget på denne ferie som vi plejer. Til gengæld føler jeg mig helt udhvilet, hvilket var tiltrængt efter starten på denne rejse... ;-)

Fortsat god sommer til alle !