søndag den 11. maj 2008

Nagasaki

Jeg tog fra Fukuoka til Nagasaki med et Kamome limited express train, da der ikke kører Shinkansen (bullet train) til Nagasaki. Det var egentligt ikke meningen at jeg ville til Nagasaki, men nu er jeg jo på de kanter - og har mit japanske togpas - så jeg tænkte "hvorfor ikke" ?

Jeg ankom til stationen i Nagasaki ved 12-tiden og fandt hurtigt mit overnatningssted. Jeg tog en sporvogn op til hypocenteret nord for centrum, nemlig bydelen Urakami.

Det føltes på en eller anden måde meget passende at det regnede, blæste og var noget køligt - når man sådan gik rundt på stedet. Jeg startede ved den høje sorte stensøjle, som markerer det præcise sted (eller ihvertfald 500 meter over det) hvor atombomben "Fat Man" blev bragt til sprægning d. 9. august 1945 kl. 11:02 - blot 3 dage efter man havde ramt Hiroshima.

Der er masser af mindesmærker i området f.eks. Freds statuen og springvand, og så har man flyttet den lille del af Urakami Katedralens væg som stadig stod tilbage, nogle få hundrede meter, så den nu står ved siden af den sorte stensøjle. Katedralen var på det tidspunkt den største i asien, og bomben faldt altså kun få hundrede meter derfra. Der er også det flotte og meget informative "Nagasaki Atomic Bomb Museum" hvor man bla. kan se en model af bomben, men også masser af ting fra byen samt læse beretninger fra overlevende (og de som døde efterfølgende pga. stråling).
Et meget vemodigt og trist sted...

Jeg fik også besøgt et par templer før turen gik tilbage til min ryokan. En ryokan er et traditionelt japansk hus, typisk indrettet med 3-8 værelser til udlejning. Mange steder er det gamle familiehuse i træ, men mit var dog en helt moderne bygning. Jeg blev inviteret med til middag, og efterfølgende fik jeg et dejligt bad og så var futon'en redt op og der var gjort "hygge klart" til natten. En super dejlig og skøn afslutning på en ellers 'trist' dag...

Du kan se et video-klip fra min ryokan her :