tirsdag den 20. maj 2008

Sumo, fugu & saké

Jeg tog fra Kyoto mandag morgen med shinkansen, og knap 2½ time senere var jeg i Tokyo. Jeg smed min rygsæk i et skab på stationen, og satte derefter straks kursen mod Ryogoku Kokugikan Sumo Stadion. I Tokyo afvikles hvert år 3 store sumo turneringer, og da den ene netop er i gang i øjeblikket, var jeg selvfølgelig nødt til at prøve at overvære det...

Jeg havde ikke kunnet bestille en billet i forvejen, så det var med lidt bange anelser at jeg nåede frem i køen. Der var dog heldigvis stadig billetter til salg - så jeg købte en B-billet til ca. 225 kr. De starter allerede kl. 8 om morgenen, men de professionelle kommer på ca. kl. 15.30

Klokken var kun 13, så med billetten i lommen kunne jeg nu i ro og mag få mig lidt frokost, og bagefter stille mig op udenfor - for at se når sumo bryderne ankom til stadion. Det foregik under massiv opmærksomhed og man kunne sagtens høre når det var en publikumsfavorit der ankom. Vel inde på min plads, kunne jeg nyde det flotte stadion på nærmeste hold. Jeg sad i et af sæderne på balkonen, mens de små "bokse" med måtter rundt omkring ringen er de dyreste pladser. De er ofte opkøbt af firmaer, og pladserne blev først tæt besat da de helt "store" drenge skulle i aktion.

Selve kampen kan være overstået på få sekunder, men optakten varer typisk 3-6 min. pr. kamp. De to brydere kommer op i ringen, hilser på hinanden og dommeren - og så følger et spil om nerver. De går flere gange rundt, klasker sig selv på lårerne, smider salt i ringen for at rense den, ned i stilling... for så at gentage det hele igen. Til sidst vender dommeren sin vifte, og det er tegn til at nu skal der ske noget. Vinderen er den der enten får skubbet sin modstander ud af ringen, eller får ham til at vælte på jorden. En rigtig smart idé er, at man kan leje en lille radio og dermed få kommentering på engelsk med. Samtidig lærer de én masser om sporten, fortæller om stillinger, resultater m.m. En helt igennem suveræn service. Dagen slutter af med kampene i den professionelle makuuchi division, og det er altså et fantastisk skue. Selvom tilskuerne måske har siddet der hele dagen, så er der altså tryk på til de afgørende kampe ! :-)

Du kan se nogle af mine sumo klip her :

Efter sumoen tog jeg til bydelen Asakusa, hvor der er flere muligheder for billig overnatning. Der rendte jeg ind i David fra Skotland, som jeg kort havde hilst på til sumo. Han er på vej til Australien, men har to dages stop i Tokyo - og vil gerne nå det hele på den tid. Vi slår følge, og han nævner at han gerne vil prøve at smage fugu. Det havde jeg selv overvejet, så vi finder et lille hyggeligt sted hvor de har det på menuen. Til orientering kan nævnes at fugu fisken - eller blowfish som den også kaldes - indeholder gift dødelig for mennesker! Kokke der vil servere denne fisk, skal derfor speciel trænes til at fjerne denne gift inden servering, men hvert år går det alligevel galt for en del. Det er derfor liiiidt á la russisk roulette,men man skal jo prøve nye ting, ikke?

Vi fik begge styrket vores mod ved hjælp af adskillelige glas saké... og så var afgørelsens stund kommet! Vi overlevede heldigvis begge! :-)

Jeg fik både fugu som rå sushi-ret og i kasserolle, hvor det mest af alt smagte en smule som torsk. David skulle også prøve rå blæksprutte og skildpadde, men der stod jeg nu af. Efter 4 hyggelige timer fik jeg skovlet David ind i en taxa (efter lidt for meget saké), mens jeg gik til mit "capsule hotel" 5 minutters gang derfra.

Siden jeg første gang hørte om disse "kapsel hoteller" har jeg villet prøve et af dem. Basalt set er det en lille kabine på ca. 1x1 m. og 2m. i dybden, og stablet 2 eller 3 i højden. Her har du så en madras, et tv, vækkeur... og et rullegardin du kan rulle ned når du skal sove. De bliver oftest brugt af folk på farten, som "bare skal bruge et sted at sove". Det kan være rejsende, folk der misser det sidste tog hjem eller som har været på druk! Prisen er her ca. 140 kr. og der er selvfølgelig både bad og toilet på de forskellige etager, og et aflåst skab til ens bagage og tøj. Så kan man ellers ligge dér på rad og række... og snorke om kap. Sov godt !!! ;-)