søndag den 24. juni 2007

Hoi An

Indrømmet : Jeg elsker Hoi An !!!  Jeg ved også udemærket godt HVORFOR jeg elsker denne by. Den minder mig nemlig om alt det jeg elsker ved Thailand : Her er smukt, varmt, billigt og super hyggeligt! Jeg bor på et rigtigt fedt hotel, med en skøn swimmingpool, minibar, aircondition og badekar. Alt det (inkl. morgenmadsbufféten) for 70 kr. i døgnet!

De første dage tilbragte jeg sammen med Olive (fra DMZ'en og Hue) og vi har haft det fantastisk hyggeligt sammen. Vi tullede faktisk bare mere eller mindre rundt : Svømmede i poolen, var på stranden og travede rundt i byen - besøgende hver eneste boghandel med engelske bøger vi kunne finde - og dem er der heldigvis mange af i Hoi An! Efter 4 dage tog hun videre, da hun har ikke så lang "rejsetid" som jeg har, og derefter har jeg været på egen hånd. Jeg har dog også haft selskab af en del andre, heriblandt et rigtigt sødt hollandsk par - Monique og Patrick.

Vi besøgte My Son sammen, som er et religiøst område helt tilbage fra det 4. århundredes Cham kejserrige, som senere blev helt opslugt af Vietnam. Det bestod af mange templer og bygninger, og den dag idag ved man ikke hvordan de har kunnet bygge det. Der er nemlig intet der holder murstenene sammen (som f.eks. mørtel eller cement) - og alligevel har nogle af dem overlevet i næsten 1500 år. Under krigen med amerikanerne, benyttede Viet Cong området som ba<x>se, og det blev derfor bombet i flere omgange. Af de 68 bygninger man har fundet spor efter, har 20 overlevet (i mere eller mindre grad) og kan ses i dag. Turen tilbage til Hoi An foregik med båd, og var en skøn 2 timers sejltur op ad floden.

Selvfølgelig har jeg været på stranden adskillige gange - og den er virkelig skøn! - ligesom jeg har cruiset rundt i området på motorcykel. Ind imellem har jeg dog haft tid til at besøge min skrædder - Mekong, hvor jeg har fået syet en hel del tøj : 4 par bukser, 2 par shorts, 5 skjorter og en lækker fleece jakke - samlet pris godt 1.000 kr. (og så passer det mig! :-)

Selvom jeg havde lovet mig selv at droppe nudler (efter den lange tur med den trans-sibiriske jernbane), så er den lokale Cao Lao så god, at jeg har måttet opgive det løfte. Juicen fra sukkerrørene smager af en eller anden grund også lidt bedre her end andre steder. De presser sukkerrørene gennem en maskine, og hælder saften i en lille pose med is - et sugerør dyppet i en smule salt (?) - og værsgo'! Det smager bare himmelsk...

Jeg har nu været i Hoi An i en uge, og selvom jeg egentlig ikke har lyst, så går turen videre sydpå i morgen. Hvis det er praktisk muligt, så bliver næste stop ved My Lai - ellers direkte til Nha Trang. Hold jer muntre...