søndag den 13. maj 2007

Guilin

Guilin er for mig - som for mange andre - et stop på vejen til Yangshou, men ikke desto mindre et hyggeligt stop! Jeg ankom med fly fra Lijiang via Kunming, og lufthavnsbussen stopper meget bekvemt ved togstationen - kun 3 min. fra Guilin Flowers International Youth Hostel. Mit værelse er på "hele" 3m² - men der er dog både en seng, en stol og et lille bord. Prisen er den samme som jeg betalte for mit dejlige store værelse i Lijiang, men nu er jeg selvfølgelig også kommet tilbage østpå igen! Det er dog et skønt hostel, med gode fælles faciliteter og et meget hjælpsomt personale - men ingen vestlige toiletter!
... og dermed til de latrinære nyheder : Jeg har lidt et mindre personligt nederlag idag! Det var min klare plan at undgå at lave nr. 2 (hvis I forstår hvad jeg mener? :-) på et squat/ståtoilet. Det er faktisk lykkedes mig at komme igennem Rusland, Mongoliet og mere end 6 uger i Kina - før det så skete idag. Det skal siges at toilettet på mit hostel er skinnende rent, men det bliver altså aldrig en ting jeg kommer til at holde af !!!
Jeg tog bussen til Ludiyan eller "rør-fløjte hulen" som ligger ca. 5 km. fra Guilin centrum. Den hedder sådan, fordi indgangen til hulen tidligere var dækket af rør som blev brugt til fremstilling af fløjter. Inde i hulen kan man se masser af stalaktitter og stalagmitter, som mange steder er flot oplyst af blødt lys i forskellige farver. Bagerst i hulen er en lille dam, og stenformationerne og vandet giver tilsammen en rigtig flot effekt. Hulen blev iøvrigt brugt som bombeskjul under 2. verdenskrig. Byen blev faktisk næsten helt ødelagt under krigen, og der er ikke meget tilbage af historisk interresse.
Midt i byen finder man Duxiu Feng - Ensom Skønheds Tinde, hvor man kan klatre op og få et overblik over Guilin by. Men jeg har bestemt at gemme mine "klatre-kræfter" til de 1.251 trin op til Moon Hill i Yangshou... ;-)

Jeg har nu været afsted i 2 måneder, og du finder en lille videohilsen på
http://www.youtube.com/watch?v=eXpmvm2y0iI

(Et lille tip : Hvis filmen "hakker" når du ser den, så lad den bare køre færdig alligevel. Når den på et tidspunkt er færdig, så vælg "Watch Again"!
Nu ligger den i computerens hukommelse, og bør derfor kunne ses uden problemer! :-)