søndag den 15. april 2007

Terrakotta krigerne


Så har jeg fået opfyldt endnu et af mine store mål på denne tur! :-)

Idag har jeg set terrakotta krigerne ved Xi'an, og jeg kan godt afsløre, at det var en oplevelse jeg altid vil huske !!!


Det var bønder som var ved at grave ud til en brønd, som gjorde fundet i 1974. Det de faldt over, var den første kinesiske kejser Qin Shi Huangdi's grav. Det var ham som samlede Kina, og som standardiserede skriftsproget. Man har ikke fundet selve kejserens gravsted, og muligvis er hele området en afledning fra hans rigtige grav. Det tog flere hundrede arbejdere 36 år at bygge graven - og mange blev begravet levende deri da arbejdet var fuldent. Man har (endnu) kun udgravet en mindre del, da hele området skulle være så stort, at det ville være nødvendigt at fjerne 12 landsbyer hvis man skulle udgrave det hele...


I dag består området af 3 haller - pit nr. 1, 2 og 3. Den store hær er i pit nr. 1, som også er det oprindelige fund. Her står soldaterne lignet op i geledder, og er et meget imponerende syn!


Pit nr. 2 og 3 er noget mindre, og man har ikke udgravet så meget her. Man har foruden selve terrakotta krigerne, bla. også fundet to bronze-vogne i halv størrelse. De er magen af dem som kejseren brugte, da han inspicerede området under opførslen.


Det er et absolut MUST at se disse krigere hvis man er i området, og jeg tror det er umuligt at undgå at blive grebet af hele scenariet!


Du kan også se 2 videoklip fra pit nr. 1:

http://www.youtube.com/watch?v=Mw94NrZMbYM
http://www.youtube.com/watch?v=VGCmD-v5Q10