fredag den 27. april 2007

Chengdu


Chengdu er for mange synonym med pandaer. I Chengdu har man "Giant Panda Breeding Research base" som er det største panda center i Kina (og dermed i verden). Her lever mere end 40 af de ca. 1000 pandaer som fortsat eksisterer i verden. Man kommer virkelig tæt på disse bamser, og det er altså spændende dyr. På centeret kan man se både voksne, børne- og baby- pandaer, og det er virkelig en oplevelse. Der er også et mindre museum og en biograf, som viser film om deres forsøg på at redde pandaen fra udryddelse, bla. ved hjælp af kunstig befrugtning. De har også røde pandaer der, men jeg må indrømme at jeg ikke finder dem helt så søde som deres sort/hvide artsfæller.

Afskeden med Tibet blev gjort med maner! Da flyet lettede fra lufthavnen, var det med kurs direkte mod de snedækkede bjergtoppe i Himalaya - og jeg sværger på, at vi kun clearede de første bjerge med nogle få hundrede meter... meget spektakulært !!! Jeg fortryder en smule, at jeg ikke ignorerede forbuddet mod at bruge elektroniske apparater under take-off, for jeg ville gerne have haft et par billeder fra den start!

Chengdu betød også et gensyn med Clare fra Derbyshire, UK. Hende havde jeg mødt i bussen på vej til terrakotta krigerne i Xi'an, og vi tilbragte et par hyggelige dage sammen der. Mens jeg har været i Tibet, har hun været på cruise på Yangzi floden. Vi mailede sammen, og blev enige om at bo på "Mix Hostel" i Chengdu, da vi begge ville være i byen på samme tid. Så hun tog pænt imod mig da jeg kom til Chengdu, og det var sgu' hyggeligt :-)

"Mix" er i øvrigt klart det hyggeligste hostel jeg har boet på indtil nu. Meget hyggelig gårdhave i gadeplan, og en skøn tagterrasse på 3. sal. Desuden havde de dvd-film, internet, restaurant og bar - og det var generelt bare et rigtigt hyggeligt sted!

Vi har så tilbragt et par dage sammen der - mest med afslapning, shopping og mad. Vi besøgte bla. Wenshu tempelområdet, som udover adskillige templer og en dejlig park, også har flere hyggelige restauranter. Vi var også ude og spise på "Hot Pot" restaurant en aften, men det var nu en del stærkere end vi begge foretrækker.

Hun er nu taget videre til Tibet, mens jeg er i Chongqing, hvor jeg skal prøve at finde et cruise skib, som kan tage mig ned ad floden mod "De Tre Kløfter"...